Waarom een goed team net als mayonaise is

Happiness op het werk als een doodserieuze zaak behandelen is één van de core values van Hallelujah – maar waarom eigenlijk? Zijn er, behalve dat gelukkig zijn beter is dan ongelukkig zijn, nog redenen om ernstig te werken aan happiness binnen je team?

Jazeker! Daarom staat de link tussen gelukkige en goed functionerende teams ook centraal in onze aanpak.

Om te weten hoe happiness werkt, kunnen we een team het best vergelijken met... mayonaise. We kennen de vettige emulsie natuurlijk als ons favoriete sausje op Belgische frietjes, maar mayonaise is een mengeling die eigenlijk niet –of toch zeer moeilijk – kan bestaan. Vloeistoffen lossen namelijk niet op in olie, tenzij je een chemische reactie veroorzaakt die ervoor zorgt dat deze vloeistoffen net wél willen mengen. En dat doe je met het juiste recept – en een goede mixer.


Zo is het ook met medewerkers: je wil van je verzameling individuele medewerkers een hecht team maken, maar dat lukt uiteraard niet vanzelf. Er is namelijk een delicate balans tussen de individuele medewerker en het team. Net als bij mayonaise is het juiste recept vereist om die balans te bereiken.

Geëngageerde medewerkers: als één man achter hetzelfde doel

Elk bedrijf heeft verschillende doelen. Zo wil een ondernemer misschien wel de omzet verdubbelen of een nieuw kantoor oprichten. Hierbij is het belangrijk dat de ondernemer of CEO niet de enige binnen het bedrijf is die volop voor de vooropgestelde doelen gaat. Idealiter heeft het team dezelfde doelstellingen voor ogen en beschouwen medewerkers de doelstellingen als enkele van hun persoonlijke doelen. Als mensen gemeenschappelijke doelstellingen (ook) beschouwen als hun persoonlijke doel, zullen ze geëngageerder zijn en zich harder inzetten om die doelen te bereiken. En het gaat zelfs verder: wanneer collega’s dezelfde doelen nastreven, zullen ze ook vlotter samenwerken. Een win-winsituatie dus!

Geëngageerde medewerkers zullen zich volop inzetten voor het bedrijf en dat heeft positieve gevolgen, zo bleek al uit het Tower Perrin Talent Report van 2003. In dit onderzoek wordt de mate van engagement bij de werknemers gelinkt aan de omzetgroei.

En wat blijkt? Bedrijven met zeer geëngageerde werknemers wonnen 1 procent op de gemiddelde omzetgroei in hun sector, terwijl bedrijven met een lage betrokkenheid gemiddeld 2 procent achterblijven op datzelfde gemiddelde.

Happy en gemotiveerd aan de slag dankzij verbondenheid

“Employee engagement” is dus wat je wil bereiken, maar dat is geen walk in the park. Uit onderzoek blijkt dat 85 procent van de werknemers niét geëngageerd is of zelfs ongelukkig is op het werk. Eén op vijf medewerkers is zelfs actief ongemotiveerd. Zij werken het bedrijf dus eerder tegen.

Maar hoe kan je nu engagement aanwakkeren? Volgens de zelfdeterminatietheorie, een van de basistheorieën in de motivatiepsychologie, kan motivatie verklaard worden vanuit drie natuurlijke basisbehoeftes: autonomie, competentie en verbondenheid.

Op die laatste behoefte willen we in deze blog focussen: mensen zijn kuddedieren. Ze willen zich met andere woorden opgenomen voelen in de groep, zich verbonden voelen. Stap 1 naar meer engagement bestaat er dus in om het gevoel van verbondenheid onder de collega’s te versterken.

Dat werd bevestigd in het onderzoek van Haller en Hadler (2006) waaruit blijkt dat “verbondenheid binnen een kleinere community” (“social embedding”) belangrijk is voor het geluksgevoel van een individu. De band met de onmiddellijke collega’s blijkt dus enorm belangrijk. Dankzij hen voel je je verbonden met je werk en voor hen engageer je je.

“Een gevoel van liefde en verbondenheid is een diepe nood van alle mensen”, zegt Brené Brown, hoogleraar aan de University of Houston in de Amerikaanse staat Texas. “We zijn biologisch, cognitief, fysiek en spiritueel gemaakt om lief te hebben en geliefd te zijn, en om ergens bij te horen. Als die nood niet beantwoord wordt, functioneren we niet naar behoren. We breken. We kwetsen anderen. We worden ziek.”

Een gevoel van verbondenheid is een diepe nood van alle mensen." (Brené Brown)

Andersom gesteld: mensen die zich verbonden voelen, zijn gezond en gelukkig, en daardoor gemotiveerder en geëngageerder op het werk. En net dat wordt bevestigd in onze eigen happiness-studie: de kwaliteit van relaties op het werk is de beste voorspeller van happiness op het werk.

Er is dus een sterke link tussen happiness, verbondenheid en engagement van je medewerkers.

priscilla-du-preez-nF8xhLMmg0c-unsplash .

Gedeelde ervaringen en emoties als mixer

De vraag is nu: kan je mensen verbonden en blij maken? Kan je iets doen om dat magische evenwicht tussen individu en team te herstellen? Het antwoord is gelukkig ja.

Om verbondenheid en happiness te creëren zijn geen grote investeringen vereist door het bedrijf. Veel meer dan materiële zaken, zorgen vooral gedeelde ervaringen en sterke emoties voor een gevoel van verbondenheid en happiness.

Dat werd recent nog zwart op wit aangetoond door wetenschappelijk onderzoek van Gilovich et al. (2015). Ervaringen bevorderen onze sociale relaties, helpen onze identiteit vorm te geven en roepen minder “sociale vergelijking” op dan materiële zaken. Anders gezegd: je wordt zelfzekerder en minder jaloers naarmate je meer positieve ervaringen beleeft.

Veel meer dan materiële zaken, zorgen vooral gedeelde ervaringen en sterke emoties voor een gevoel van verbondenheid en happiness."

Dat effect wordt nog sterker als je dingen samen beleeft, zo blijkt uit een onderzoek van Boothby met chocoladerepen. Hoewel we chocolade misschien altijd al verrukkelijk vinden, beoordelen mensen chocolade als nog lekkerder als ze het samen met anderen kunnen proeven. Dat werkt ook omgekeerd trouwens: iets vies smaakt nog viezer wanneer je het samen met iemand anders proeft.

Iets samen beleven met jouw collega’s is dus de manier om je verbonden te voelen binnen het team.

Conclusie

Sterke, gedeelde ervaringen zorgen ervoor dat mensen aan elkaar gaan hangen én ze worden ook blijer op hun werk. We zeggen niet voor niets dat “de mayonaise pakt” als mensen goed samenwerken.

En daarom zetten we met Hallelujah sterk in op gedeelde ervaringen – ”Shots of happiness” zoals wij ze noemen. Omdat we een gevoel van verbondenheid en happiness willen creëren op de werkvloer.

Meer informatie over Shots Of Happiness

 

Lab

gerelateerde artikels

doodle-whitepaper-icon

Waarom een teambuilding alleen het verschil niet maakt

Sommigen kijken ernaar uit, anderen vinden het vreselijk, maar het hoort er bijna altijd wel bij: de jaarlijkse teambuilding. Samen met je collega’s op stap, samenfalse

Read More

Tips om zoveel meer dan medewerkerstevredenheid te meten

Je medewerkers zijn je belangrijkste asset. Het zijn je medewerkers die dag in dag uit je organisatie doen draaien. Je kan ze dus maar beter goed motiveren. 

Read More

Waarom je dringend moet stoppen met streven naar happiness

Happiness… Het is een buzzword waar je niet meer omheen kan. Nieuw is het idee echter niet. Artistoteles zei enkele duizenden jaren geleden al dat happiness de zinfalse

Read More