Waarom een teambuilding alleen het verschil niet maakt

De meerwaarde van on-site acties uitgelicht.

Sommigen kijken ernaar uit, anderen vinden het vreselijk, maar het hoort er bijna altijd wel bij: de jaarlijkse teambuilding. Samen met je collega’s op stap, samen iets nieuw ontdekken en beleven, opdrachten doen, reflecteren, gezellig gaan eten, banden smeden.

Als bedrijf is het niet altijd gemakkelijk om elke keer weer een originele teambuilding te bedenken waar iedereen iets aan heeft en plezier aan beleeft. Verwachtingen zijn vaak hoog gespannen en de creativiteit van de organisator wordt meer en meer op de proef gesteld. Maar moet je het eigenlijk wel altijd zo ver gaan zoeken?

jump collega's

We geven het toe. Het kan absoluut heel leuk zijn om er eens met z’n allen tussenuit te gaan. Andere horizonten dan de dagelijkse werkvloer verkennen, kan zeker en vast inspirerend werken. Maar als je het bouwen aan je team enkel van een teambuilding laat afhangen, dan durven wij toch geen blijvend effect garanderen.

Offsite teambuildings hebben hun waarde, zeker als je mensen eens out-of-the-box wil halen en wil laten denken. Maar wil je duurzaam happiness en connectie brengen in je bedrijf? Dan is er toch meer nodig dan alleen de jaarlijkse teamdag.

Het transfer-probleem van een off-site teambuilding

Een typisch probleem bij veel off-site teambuildings is wat men in de literatuur het “transfer”-probleem [1] noemt. Je werkt aan de teamgeest op locatie, alles loopt daar super, het is uitdagend, collega’s leren elkaar beter kennen, ze werken samen, banden worden aangehaald. Maar dan kom je de volgende dag terug op het werk, en behalve het ophalen van herinneringen aan de koffiemachine, is er in de dagelijkse realiteit eigenlijk weinig veranderd.

Werkruimte

Hoe dat komt? Omdat wat er gebeurt op de teambuilding, weinig te maken heeft met wat er gebeurt op het werk. Het is moeilijk om die onmiddellijke vertaalslag, die transfer, te maken. Zo is het bijvoorbeeld bewezen dat mensen elkaar letterlijk “aansteken” met emoties. Vrolijke teamleden steken andere teamleden aan in hun vrolijkheid. Gestresseerde teamleden steken helaas ook anderen aan met stress. Men noemt dit “emotionele besmetting” [2].

Bij de meeste teambuildings is er echter een te grote time-lag met de werksituatie om echt van die emotionele “besmetting” te profiteren. Daarbovenop is er vaak ook een te groot verschil tussen de speelse teambuilding-context en de meer serieuze werkcontext zodat het vaak een brug te ver is om iets van die ervaring concreet toe te passen.

Je team enthousiasmeren is evengoed een on-site job

Dus, om te beginnen: je hoeft helemaal niet naar buiten om aan de happiness van teams te werken. Ook on-site moet je er voldoende aandacht aan besteden. Niet in het minst omdat dat eenvoudigweg minder tijd vergt: je hoeft de verplaatsing niet te maken en het hoeft ook helemaal niet lang te duren. Het bedrijf kan operationeel blijven en je verliest amper werktijd.

Naast tijdswinst is er nog een ander belangrijk voordeel aan on-site teamactiviteiten. Het brengt namelijk een onmiddellijke emotionele “besmetting” met zich mee. Medewerkers ervaren plezier op het werk zelf, leggen connectie op de werkvloer en dat vertaalt zich vrijwel onmiddellijk naar de gewone gang van zaken op het werk.

Enthousiaste collega's

Even onder de middag iets leuks doen op het werk, zorgt ervoor dat je na de middag terug met volle goesting aan de slag gaat. Die vrolijke stemming breidt zichzelf vanzelf uit.

Werkplekleren is the new black

Een belangrijke reden waarom werkplekleren (terecht) zo populair aan het worden is, is omdat je leert in de context waarin je het geleerde moet toepassen. Als je bijvoorbeeld op het werk leert hoe je samen met je collega’s uitdagingen kunt aanpakken, dan zal het geleerde gemakkelijker toegepast kunnen worden dan wanneer je een artificieel rollenspel in een andere context doet.

Kortom, on-site acties zorgen voor een sterker leereffect dan een off-site teambuilding. Je bouwt aan het team op de plaats waar het team samenwerkt. Onmiddellijke vertaalslag, onmiddellijk effect, duurzaam effect.

 

Wil jij je medewerkers een Shot of Happiness geven? Aarzel niet en...

Connect with us

 



[1] Ford, J. K., & Weissbein, D. A. (1997). Transfer of training: An updated review and analysis. Performance improvement quarterly, 10(2), 22-41.

Ford, J. K., Baldwin, T. T., & Prasad, J. (2018). Transfer of training: The known and the unknown. Annual Review of Organizational Psychology and Organizational Behavior, 5, 201-225.

[2] Hatfield, Elaine; Cacioppo, John T.; Rapson, Richard L. (June 1993). "Emotional contagion". Current Directions in Psychological Science. 2 (3): 96–99.

Blog

gerelateerde artikels

doodle-whitepaper-icon

4 op 10 Belgen ontevreden over work-life balance

Na meer dan anderhalf jaar telewerk is de grens tussen onze privé- en werkomgeving steeds meer vervaagd. Aan één en dezelfde tafel werken, huiswerk maken met defalse

Read More

Moeten we altijd gelukkig zijn op de werkvloer?

“Happiness isn’t always easy,” he’d said. “But it’s a priority” Goldy Moldavsky, Kill the Boy Band

Read More

Kwalitatieve pauzemomenten voor alle Lidl medewerkers

Geen 'little' uitdaging maar een 'Lidl' uitdaging, just the way we like it!

Read More