Een werkplek waar je successen boekt èn gelukkig bent? Dat willen we allemaal. En bedrijfsleiders maar best ook. Onderzoek heeft uitgewezen dat happy bedrijven meer omzet genereren. Gelukkige werknemers zorgen immers voor groei, productiviteit en innovatie. En, niet onbelangrijk: een hoop winst.
Maar dan moet je natuurlijk weten hoe de vork aan de steel zit. Net daarom trokken we naar de jaarlijkse Happiness @ Work conferentie in Kopenhagen en presenteren we je nu de learnings die ons het meest bijbleven. Zie het als een leidraad voor je eigen acties.
1. DE SHIFT VAN CUSTOMER NAAR EMPLOYEE-CENTRICITY
Put your people first - and the rest will follow.
Het geheim daarvan zit vooral in kleine acties en grote acties, volgens Monika Hilm. Nodig je werknemers uit bij je thuis en/of geef hen voldoende vertrouwen om hun prestaties te verbeteren.
Rich Sheridan en Mikael Kamber sloten hierop aan met enkele praktische tips die zij toepassen op hun eigen werkvloer:
- Elimineer interne e-mailcommunicatie
- Vermijd overuren
- Deel drie positieve dingen aan het begin van een meeting of het einde van de dag
- Geef (stillere) werknemers de kans om hun hond mee te brengen naar het werk
- Laat werknemers elkaars lonen bepalen
Op die manier breng je meer positiviteit op de werkplek en zijn je werknemers creatiever, productiever en vooral gelukkiger.
2. Een efficiënte leider neemt niet altijd de leiding
Gek toch? Is het niet de leider die leidt en de volger die doet wat hem gevraagd wordt?
Een grote misvatting, volgens Miranda van Wonterghem.
Miranda is al jarenlang swing dance choreograaf. Als er iets is wat bedrijven van deze dansstijl kunnen leren, is dat leiders en volgers vooral goed moeten kunnen communiceren met elkaar. Op hetzelfde niveau. Zo kan je samen successen boeken. Maar ook samen leren uit fouten die onderweg worden gemaakt.
Dat hoeft trouwens geen negatieve ervaring te zijn. Geef bijvoorbeeld een prijs aan de grootste fout van de maand. Zo laat je de creativiteit van de ander in zijn waarde en zorg je beiden voor efficiënt en gelukkig leiderschap.
3. purpose ZWAAIT MEER DAN OOIT DE SCEPTER
Wereldwijd merk je het. De levensduur van bedrijven gaat alsmaar achteruit. Zo is 52% van de F500 bedrijven, ofwel de 500 beste bedrijven in Amerika, in de laatste 15 jaar al verdwenen. En dat is niet altijd door verouderde businessmodellen.
Integendeel. Dankzij de IT-revolutie hebben we onze banen enorm goed kunnen stroomlijnen. Zo goed zelfs, dat we een van de belangrijkste dingen over het hoofd zijn beginnen zien: het humaan aspect.
Arthur Woods en Morten Theil merken op dat in vele organisaties vaak eenzaamheid heerst en een onvervulde drang is om meer uit de job te halen dan enkel loon. Meer dan ooit willen werknemers, vooral generatie Y, een eigen stempel plakken op hun werk. Een betekenis definiëren die onderbouwd is op purpose, in plaats van geld.
Bedrijven die dat specifiek detail doorhebben, zullen het meest beloond worden.
4. EEN PIËDESTAL VOOR JE WERKNEMERS HEEFT IMPACT
De laatste spreker van het event was Alexander Kjerulf en ook hij had interessante dingen te vertellen. Zoals het belang van je werknemers af en toe eens op een piëdestal te zetten. Want hoe je het ook draait of keert: werknemers verlangen naar lof en erkenning. Toch falen vele bedrijven hier in. Dat terwijl de kracht van feedback al meermaals bewezen werd...
It is essentially impossible to maintain a stable, healthy identity, if those around you never see you or only see negative aspects of you.
Neem dus het heft in eigen handen en zet in op een cultuur van positieve feedback. Neem de tijd om je werknemers meermaals de credits te geven die ze verdienen. Van een highfive tot een uitgebreide bedanking. Zo bouw je met hen een sterkere relatie op, creëer je positieve impact en bouw je de groei van je onderneming op lange termijn uit.
Conclusie van het event: FOCUS ON THE GOOD
Om het met deze inspirerende quote te zeggen:
What you shed light on is what grows.
En dat is vandaag een van de belangrijkste taken voor elke organisatie.
Wil jij je medewerkers een Shot of Happiness geven? Aarzel niet en...