Werkgeluk in de praktijk: wat is de ware sleutel tot happy employees?

Als je ’s avonds van je werk naar huis gaat met het gevoel dat je die dag echt een heel goede dag op het werk hebt gehad, waaraan ligt dat dan? Misschien heb je promotie gemaakt of een strakke deadline gehaald. Of misschien heb je wel iets nieuws geleerd of een leuke conversatie met een collega gehad. Kortom, wat heeft gezorgd voor dè happiness-factor?

Je happiness kan van veel dingen afhangen en werknemers verschillen onderling ook in wat ze belangrijk vinden. Maar bij Hallelujah vroegen we ons toch af of er niet zoiets bestaat als een universele sleutel voor “happy employees”.

De bekende en uitgebreid onderzochte zelfdeterminatietheorie stelt dat mensen drie grote psychologische basisbehoeften hebben: autonomie, competentie en verbondenheid. Het belang van deze drie behoeften kan niet sterk genoeg beklemtoond worden¹. 

Een goede of een slechte dag valt bijna altijd te verklaren door goede of slechte bevrediging van één of meer van die drie basisbehoeften.

Vermoeide werknemer

Vandaag was een rotdag, want mijn leidinggevende was weer hyper-controlerend. Of: vandaag was een topdag, want ik heb echt een verschil kunnen maken met een bepaalde opdracht. Of: vandaag was top, want ik had een heerlijke babbel met een collega die mij echt vooruitgeholpen heeft.

Wat speelt er in de hoofden van happy employees?

Het ene bedrijf is het andere bedrijf niet, de ene medewerker de andere niet. Precies daarom ontwikkelen we met Hallelujah een barometer waarmee bedrijven de vinger aan de pols kunnen houden om te ontdekken en bij te houden wat er leeft bij hun medewerkers. Wat maakt van hen happy employees en wat niet?

We hebben deze barometervragenlijst meteen ook afgenomen bij een representatieve steekproef van 1.000 werkende Vlamingen.

Het resultaat is een mooie benchmarkstudie waaruit we kunnen leren hoe het gesteld is met de happiness op het werk bij de “gemiddelde” Vlaming.

Download hier het onderzoek

De sleutel voor meer happiness op het werk

In het onderzoek kwam één duidelijk aspect aan bod om happiness op het werk te kunnen voorspellen: een goede werkrelatie met collega’s. Verbondenheid tussen mensen en happiness gaan hand in hand. Dat blijkt niet enkel uit onze studie, maar ook uit diverse grote onderzoeken rond happiness in het algemeen. “Een goed leven bestaat uit goede relaties”, concludeerde de bekende Harvard professor Robert Waldinger². Blijkbaar zowel op als naast het werk.

Een goed leven bestaat uit goede relaties.

Verrassend of niet, het wordt al te vaak vergeten in de ratrace, de drukte van de dag, de ellenlange to do-lijstjes, hollend van meeting naar meeting. We vergeten snel waar het echt toe doet: Het leggen van connectie tussen mensen. Echte connectie, verbondenheid. Je kan de hele dag lopen mailen en vergaderen zonder dat je je met iemand echt verbonden voelt. Het draait net om dat soort relaties om happiness te bekomen.

Good everything

Het gaat niet om met hoeveel mensen je gesproken hebt. Het gaat om verbondenheid, vertrouwen, openheid, elkaar vooruit helpen, samen kunnen lachen en plezier maken. Het gaat ook om “kindness”, een krachtig Engels woord waar geen even krachtige Nederlandse vertaling voor is. Stuk voor stuk ingrediënten van hechte werkrelaties en dus ook happy employees.

Hoor ik je nu denken: ja, gezellig, die hechte relaties, maar de deadlines moeten wel gehaald worden? Wel, dan heb ik goed nieuws voor jou. Goede relaties zorgen niet alleen voor meer happiness, ze zorgen tegelijk ook voor meer motivatie, meer productiviteit en meer creativiteit³. Win-win-win dus.

Het zit ‘m in de details

Ok, kom dus maar op met die jaarlijkse teambuilding? Er is niets dat zo hechte relaties kweekt als een dagje samen door de modder ploeteren in de Ardennen - toch?

Het zal ongetwijfeld een positief effect hebben, maar of dat effect ook duurzaam zal zijn, is een andere vraag. Als je echt aan sterke relaties wil werken, dan doe je dat niet eenmalig, maar regelmatig, of zelfs continu. En je hoeft daarvoor zelfs niet meteen de grote middelen vrij te maken.

Ook via eenvoudige, kleine dingen kun je in de dagelijkse drukte op het werk de relaties onderling versterken. Eenvoudigweg belangeloos iets liefs doen voor elkaar, een zogenaamde “random act of kindness”, een kleine attentie. Of gewoon oprecht aandacht hebben voor waar je collega op dit moment mee worstelt, op of naast het werk.

 


(1) Ryan, R. M., & Deci, E. L. (2017). Self-determination theory: Basic psychological needs in motivation, development, and wellness. New York: Guilford Publishing.

(2) https://www.ted.com/talks/robert_waldinger_what_makes_a_good_life_lessons_from_the_longest_study_on_happiness/discussion

(3) o.a.:  Amabile, T. M., Barsade, S.G., Mueller, J.S. and Staw, B. M. (2005). Affect and creativity at work. Administrative Science Quarterly, 50, 367-403. Harrison, D.A., Newman, D.A. and Roth, P.L. (2006). How important are job attitudes? Meta-analytic comparisons of integrative behavioral outcomes and time sequences. Academy of Management Journal, 49, 305-325.

Academy

gerelateerde artikels