Wat is de waarde van een medewerkersbevraging zonder spontane en eerlijke feedback?
DE UITDAGING
Het management van het Makro filiaal in Eke (Oost-Vlaanderen) wou inzicht krijgen in de werkbeleving en het geluksniveau van hun medewerkers. Een medewerkersbevraging is dan uiteraard een logische stap. Maar wat is de waarde van een bevraging zonder spontane en eerlijke feedback? Daarom was het belangrijk om een omgeving te creëren waarin elk lid van het team zich veilig voelt om rechtuit en onverbloemd aan te geven hoe hij/zij het werken bij Makro in Eke beleeft. Ook moesten natuurlijk alle 200 medewerkers de kans krijgen om hun ervaringen te delen.
DE ACTIE
Het Happiness Lab van Hallelujah was gedurende 3 dagen te vinden aan het Makro filiaal. Rekening houdend met de bezettingsgraad van de winkel en de shifts waarin de medewerkers operationeel zijn, werden timeslots bepaald tussen 8u en 19u waarin de medewerkers zich konden aanbieden.
Maar hoe werden de medewerkers hiervan op de hoogte gebracht? Hallelujah ontwikkelde hiervoor een communicatiepakket dat op voorhand werd ingezet. Affiches, flyers en persoonlijke uitnodigingen informeerden en motiveerden de medewerkers om deel te nemen aan de bevraging. Nieuwsgierigheid opwekken was hierbij key! Ook de medewerking van de afdelingchefs was uiteraard van groot belang.
HET RESULTAAT
Een opkomst om ‘U’ tegen te zeggen (met name een deelnamepercentage van 80%), heel wat verbaasde reacties en superleuke complimenten. Dat de medewerkers van Makro onder de indruk waren van het Happiness Lab, is een understatement! Maar nog belangrijker zijn de resultaten van de bevraging.
Dankzij onze grondige analyse van de resultaten, én vergelijking met onze benchmarkstudie rond werkgeluk, kon het management van Makro in Eke ontdekken wat werkelijk leeft bij de medewerkers en dus ook gerichte acties ondernemen.
Wil jij je medewerkers een Shot of Happiness geven? Aarzel niet en...