DE UITDAGING
Health & Wellbeing is één van de focuspunten van het P&O (HR) team bij Mars. Want gezonde en gelukkige Associates (dat is Mars-taal voor medewerkers) zijn ook werklustige en productieve Associates. Het team probeert dit op verschillende manieren te bewerkstelligen: denk maar aan extra faciliteiten, sportinitiatieven en tevredenheidsenquêtes.
Toch was er nood aan iets luchtigs, iets dat niet zomaar een losse flodder zou zijn maar op een structurele manier de nodige sprankel geluk en vooral een stralende glimlach met zich meebrengt. Een samenwerking met Hallelujah werd op poten gezet.
DE ACTIE
Mars tekende met plezier in op wat Happiness op langere termijn, en koos ervoor om met de ‘Out Of The Box’ te beginnen. De eerste actie stond in het teken van ‘recognition’ en ‘feedback is a gift’, twee basisbegrippen die het dagelijkse leven bij Mars kleuren. Tijdens deze actie werden alle collega's aangespoord om hun complimenten aan te geven met stickers.
Daarnaast werd het initiatief opgestart om meeting tips te delen met alle teams. Bij Mars wordt immers veel vergaderd, waardoor het aanreiken van een aantal ideetjes voor mogelijke meetingmoeheid tegen te gaan uiterst enthousiast onthaald werd.
Geïnspireerd door de acties van Hallelujah, lanceerden ze intussen ook hun eigen idee: de X Years Challenge. Sommige afdelingen binnen Mars hebben niet zoveel contact met elkaar, dus vroegen de Happiness Ambassadeurs van het team aan iedereen om foto’s uit hun peutertijd in te sturen. Daar hebben ze een wedstrijdje aangekoppeld, waarbij de correcte peuterfoto met een foto van de medewerker in huidige staat moet verbonden worden.
HET RESULTAAT
Mars Belgium heeft intussen een dedicated team van Happiness Ambassadeurs, waarbij een tiental vrijwilligers hun schouders zetten onder het project. Ze hebben ook een heuse Happiness Corner geïnstalleerd, waar in de toekomst heel wat inspirerende quotes, leuke memes en concrete tips de revue zullen passeren.
Het begint intussen bij heel Mars Belgium te dagen dat ze het een en ander mogen verwachten, en die gezonde spanning hangt al in de lucht. De acties brengen de nodige zuurstof in de werkdag/week, en verlagen ook duidelijk de drempels tussen verschillende departementen. Dimitri Vleminckx, de Communication & Consumer Care Coördinator van Mars Belgium, laat het luid en duidelijk weten:
We kijken al met ongeduld uit naar een nieuwe box vol frisse ideeën!
Wil jij je medewerkers een Shot of Happiness geven? Aarzel niet en...