Van bevraging tot focusgesprek, van workshop tot ambassadeurswerking: terugblik op een totaaltraject bij Solidus.
DE UITDAGING
Hoe dat eraan toe ging? We vroegen het aan Gitte Aernouts, HR-adviseur bij Solidus.
DE AANPAK
BEVRAGING + FOCUSGESPREKKEN
First things first: Solidus startte met een belevingsgerichte medewerkersbevraging met the Labs. De kwantitatieve data uit die personeelsenquête, verrijkten we met kwalitatieve feedback uit focusgesprekken.
Zo verzamelden we een heleboel waardevolle informatie over hoe de mensen hun werkbeleving bij Solidus ervaren.
SHOTS OF WISDOM + SHOTS OF HAPPINESS
Op basis van de inzichten, stelde Hallelujah een custom pakket van Shots of Wisdom (workshops) en Shots of Happiness (verbindende acties) samen: de krijtlijnen voor een bottom-up gedragen ambassadeurswerking.
Hallelujah in 3 woorden? Ontzettend aangenaam, origineel, en: een totaalplaatje.
Gitte Aernouts, HR-adviseur Solidus
AMBASSADEURSWERKING: DE SOLMATES
De Shots of Wisdom en Shots of Happiness zorgden alvast voor een frisse boost op de werkplek. Maar... bij Solidus kozen ze voor een nog duurzamere duurzame aanpak: samen met hen startte Hallelujah een ambassadeurswerking op. De ambassadeurs noemen zichzelf de “SolMates”: een diverse groep van enthousiaste, geëngageerde mensen die alle collega’s inspireren.
“Hallelujah organiseerde voor onze ambassadeurs hands-on workshops rond communicatie, erkenning en emotionele veiligheid. Deze workshops gaven de ambassadeurs een stevige basis om een positief verschil te maken op hun werkplek.”
Maar het waren de Shots of Happiness die het meeste impact hadden: “Met de actie ‘Music to My Ears’ vloeide er positieve energie door het hele bedrijf. We leerden op een speelse manier aandacht hebben voor erkenning. Dankzij de actie ontdekten we hoe je oprechte complimenten kan geven die écht blijven hangen. De medewerkers voelden zich gezien, gehoord en gewaardeerd – en dat was precies wat ze nodig hadden.”
HET RESULTAAT
Een totaalervaring, met als hart: de ambassadeurswerking, de workshops én de verbindende acties.
“Wat Hallelujah bijzonder maakt, is hun persoonlijke aanpak die helemaal past bij de specifieke behoeften van je bedrijf. Ze nemen de tijd om jouw organisatie te leren kennen en hebben de tools en kennis in huis om in te spelen op jouw uitdagingen. Je merkt hier echt dat de workshops, de acties en de ambassadeurwerking, de cultuur van ons bedrijf sterker hebben gemaakt. Hallelujah nam zoveel mogelijk werk uit handen, zodat wij ons konden focussen op wat er echt toe doet.”
Favoriet momentje
“Een van de mooiste momenten in dit traject? De zoektocht naar de naam voor de ambassadeursgroep. Het was bijna magisch hoe iedereen het er meteen over eens was: de naam moest “SolMates” zijn. Een naam die de perfecte mix van samenwerking en verbondenheid vastlegde – de kern van het hele traject.”
>>> Wil jij ook een frisse wind door je werkplek laten waaien? Contacteer Ulrich Biebaut of hou onze LinkedIn in de gaten.